dimecres, 15 de desembre del 2010

Usos Didàctics PD



Tots els models d'utilització de la pissarra digital es basen en la capacitat per a presentar col·lectivament en l'aula qualsevol tipus d'informació que aporten el professor i els alumnes o que estiga disponible en Internet.
Són moltes les possibilitats d'utilització i d'aprofitament didàctic d'aquest recurs en l'aula. A continuació anem a presentar les 10 propostes que considerem més eficaces:

MODEL 1: Suport a les explicacions del professorat. Els professors poden projectar pàgines web i altres materials digitals que ofereixen: imatges, esquemes, simulacions virtuals, vídeos, punts de vista, notícies de la premsa digital, jocs... Per descomptat, també poden projectar materials en suport CDROM o DVD. Aquesta gran varietat de recursos desperta la motivació dels xiquets, manté la seua atenció i augmenta les possibilitats de connectar amb els seus interessos, facilitant el tractament de la diversitat.

MODEL 2: Presentació d'activitats i recursos per al tractament de la diversitat. Al disposar de més recursos per a presentar col·lectivament en l'aula, el professor pot donar una millor resposta a les diferències individuals. Per altra banda, poden presentar pàgines web i altres materials en suport audiovisual amb els quals orientar als xiquets per a la realització de determinades activitats individuals o en grup.

MODEL 3: Presentació pública de recursos per part dels estudiants. Informats pel professor dels pròxims temes que es tractaran en classe, poden cercar materials en Internet (informació, programes, jocs...) i altres recursos relacionats amb aquests temes i presentar-los després als seus companys. Així, a més de realitzar un treball de recerca d'informació en Internet, han de llegir, comprendre, valorar i seleccionar la informació. El paper del professor serà el d'escoltar, col·laborar i corregir o completar les explicacions dels alumnes si fóra necessari.

MODEL 4: Presentació pública de treballs realitzats en grup, en format de pàgines web o de presentació multimèdia. Posteriorment, cada grup pot presentar a la resta de la classe el treball realitzat. Els xiquets realitzaran un treball que els permetrà investigar, compartir idees, negociar significats, desenvolupar habilitats socials, elaborar coneixements o dissenyar una presentació. L'activitat expositiva els permetrà posar en pràctica les seues habilitats expressives i comunicatives. Tant el professor com la resta d'alumnes poden corregir o afegir una mica.

MODEL 5: Suports en els debats: ús conjunt pel professor i els estudiants. Poden utilitzar-se per a presentar i comentar informació i per portar a terme tasques col·lectives i col·laboratives. D'aquesta manera, l'ús de la pissarra digital facilitarà la informació i la discussió a l'aula. A més, les aportacions es poden anar arreplegant amb un editor de textos i al ser projectats amb la pissarra digital es facilitarà la negociació col·lectiva del redactat final.

MODEL 6: Realització d'exercicis i treballs col·laboratives a classe. El professor pot projectar activitats multimèdia interactives i organitzar la seua realització col·lectiva. Per exemple, pot dirigir preguntes sobre determinat exercici a un estudiant concret o a un grup d'ells i promoure discussions sobre punts de vista divergents entre diversos alumnes. També pot dividir la classe en grups i demanar a cadascun que cerque una solució, que es verificarà quan s'introduïsquen les respostes en l'ordinador. Cal organitzar les activitats de manera que no es produïsquen temps d'espera massa llargs en els quals alguns alumnes hagen d'estar inactius esperant el seu torn.

MODEL 7: Preguntes no previstes. En moltes ocasions sorgeixen preguntes que interessen als alumnes. Pot cercar-se informació sobre elles en Internet (els propis alumnes amb el suport del professor en la pissarra digital) i comentar-les conjuntament.

MODEL 8: La pissarra “recuperable”. Amb ajuda d'un editor de textos i la pissarra digital, el professor pot projectar qualsevol informació (definicions, esquemes, operacions...) com si ho fera en una pissarra convencional. A més dels avantatges higiènics, de la possibilitat d'utilitzar més lletres i colors i de les facilitats per a retocar i moure textos, el contingut pot guardar-se i utilitzar-se en una sessió posterior.

MODEL 9: Aprenentatge sobre la utilització de programes informàtics. A través de la pissarra digital, el professor pot anar mostrant el resultat de la seua interacció amb el programa objecte d'aprenentatge.

MODEL 10: Videoconferències i comunicacions col·lectives on-line. Amb la pissarra digital es poden establir comunicacions per correu electrònic, xat o videoconferència amb estudiantes, professors o experts de qualsevol lloc del món. Tota la classe podrà participar, veient i escoltant els missatges que s'envien i reben.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada